Visa ikon

Användarvillkor

Köpinformation

Alla priser på www.sgatrading.se är angivna i svenska kronor (SEK). Väljer du "Företag" visas priserna exklusive moms, väljer du "Privat" visas priserna inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar, slutförsäljning, prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg och andra eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser, likaså att fraktsätt och fraktdebitering kan komma att ändras. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida inte alltid stämmer överens med produkten. 

Realisations- och kampanjvaror

Priser på realisationsvaror (reavaror) och kampanjvaror är gällande till utsatt sista datum. Då inget sista datum för realisation eller kampanj är utsatt gäller respektive erbjudande tills varan är slut på vårt lager. Kampanjpriser kan inte kombineras med andra rabatter och erbjudanden.

Betalsätt vid distanshandel

För att få handla på www.sgatrading.se skall man ha fyllt 18 år. 

Privatkund
Privatpersoner debiteras via Klarna som erbjuder olika betalningsalternativ som till exempel direktbetalning, faktura och avbetalning. Dessa alternativ visas när du loggat in i Klarnas utcheckning i kassan. Kontakta Klarna för mer information. 

Företagskund
Företag med befintligt konto hos SGA Trading kan välja att logga in på sitt konto för att faktureras via SGA Trading eller betala via Klarnas företagslösning. Kontakta oss för aktivering av webkonto och inloggningsuppgifter. Företag utan konto hos SGA Trading debiteras via Klarnas företagslösning. 

Ovanstående gäller även vid avhämtning i butiken av beställning gjord via webshopen. 

Betalsätt vid besök i butiken i Järfälla

Det går givetvis alldeles utmärkt att komma förbi vår butik och handla utan att förboka via webshopen! 

Privatkund
Privatpersoner betalar kontant eller med kortbetalning. 

Företagskund
Företag med befintligt konto hos SGA Trading kan faktureras av SGA Trading eller välja att betala kontant eller med kort. Företag utan konto betalar kontant eller med kort.

Observera att i och med EU:s betaltjänstdirektiv PSD2 så kan vi inte längre ta emot kortbetalningar i butik gjorda med magnetremsa eller signatur från 2019-09-14. Kontaktlösa betalningar med kort eller telefon, samt betalkort med chip som verifieras med pinkod fungerar som vanligt. Kortköp online påverkas inte. 

Frakt 

SGA Trading levererar endast inom Sverige. 

Leveranstid
SGA Trading behandlar vanligtvis beställningar samma vardag om produkten/produkterna finns i lager och beställningen läggs innan klockan 12:00. Leveranstiden varierar beroende på valt fraktalternativ (1-3 arbetsdagar). Produkter som inte finns i lager men som finns lagerförda hos leverantören har en längre leveranstid. Produkter som inte finns i lager och som inte finns hos leverantören kan variera kraftigt i leveranstid.

Privatkund & Företagskund: Hämta i butik
Väljer du att hämta din beställning i vår butik i Järfälla och samtliga produkter finns tillgängliga kan du hämta så snart du fått ett sms om detta. Om samtliga produkter inte finns tillgängliga meddelar vi dig när beställningen är tillgänglig. Det tillkommer inga merkostnader för att hämta din beställning i butik. Uppvisande av beställarens legitimation krävs vid uthämtning. 

Privatkund: Leverans till DHL Service Point
Genom DHL erbjuder vi leverans till DHL Service Point (utlämningsställe/ombud) om totalvikten av försändelsen understiger 20 kilo. Vid tyngre försändelser används DHL Home Delivery. Du kan söka efter din närmaste Service Point hos DHL

Privatkund: Hemleverans med DHL Home Delivery
Genom DHL erbjuder vi hemleverans med DHL Home Delivery för försändelser tyngre än 20 kilo. Du blir då aviserad av DHL och chauffören ringer 15-30 minuter innan leverans. 

Vid önskemål om att till exempel hämta på ett annat utlämningsställe än det närmaste, själv hämta på DHLs terminal eller andra önskemål, kontakta oss så gör vi vårt bästa för att lösa det! 

Företagskund i Stockholmsområdet: Leverans med Best Transport
Genom Best Transport erbjuder vi leverans med Best Transport till våra företagskunder i Stockholmsområdet (med vissa undantag, till exempel skärgården). Paket eller pall levereras nästa helgfria vardag. 

Företagskund utanför Stockholmsområdet: Leverans med DHL
Genom DHL erbjuder vi leverans med DHL till våra företagskunder utanför Stockholmsområdet. Paket eller pall levereras normalt nästa helgfria vardag, undantag finns. 

Öppet köp

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp både online och i butik vilket gäller för privatkunder. Under öppet köp-tiden får du undersöka din produkt i den utsträckning som krävs för att kunna fastställa att den motsvarar produktbeskrivning och egenskaper. 

Produkter som exkluderas från öppet köp-erbjudandet är monterade produkter (som specialbyggda spolutrustningar) och produkter köpta med presentkort, tillgodokvitton samt följande artiklar om de har bruten förpackning/plombering:

  • Förbrukningsvaror (ex polermedel)
  • Hygien- och säkerhetsprodukter (ex hörselproppar, hjälmar)

Med andra ord: du kan fortfarande nyttja öppet köp på ovan nämnda produkter, bara inte med bruten plombering/förpackning.

Kvitto måste uppvisas vid nyttjande av i butik. Vid återköp online måste ordernummer anges. Produkter som returneras inkompletta, skadade, ej återställda eller på annat sätt har testats/använts mer än vad som krävs för att undersöka produkten kan komma att få en prisreduktion vid återbetalning. Återbetalning sker på samma sätt som betalningen, har köpet gjorts via kortbetalning betalas köpet tillbaka till kortet, har köpet skett kontant blir återbetalningen kontant. 

Handlar du som företagare har du 14 dagars ångerrätt och kan endast ångra ditt köp om produktens förpackning är obruten och/eller produkten är oanvänd. Om en felrekommendation i kontakt med säljare är gjord gäller 14 dagars ångerrätt även vid bruten förpackning. Vid återbetalning gäller samma regler vid kort/kontant som för privatkunder, om produkten fakturerats kommer en kredtfaktura utställas. 

Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från dess att du mottagit din beställning, på köp gjorda via distans. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Köp gjorda eller avslutade i butik, när man enbart bokar en vara online för att senare hämta och betala i butik eller om man direkt, utan att boka något på vår hemsida köper något över disk i butik, omfattas ej av ångerrätten. 

  • Köp och betala i fysisk butik (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller ej
  • Beställ via nätet till fysisk butik och betala i fysisk butik (Kontant eller Kort) – Lagen om distansavtal gäller ej
  • Köp och betala i nätbutik för hemleverans (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller
  • Beställ via nätet till fysisk butik och betala via nätbutik – Lagen om distansavtal gäller

För att nyttja din ångerrätt behöver du ångra dig muntligen eller skriftligt inom 14 dagar från att du mottagit din beställning. Detta skall göras till vår kundtjänst på telefonnummer 08-29 30 00, eller via mail till info@sgatrading.se. Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når oss oskadad. Vi rekommenderar därför att du kontaktar vår kundtjänst i samband med att du ångrar dig, innan produkten returneras.

Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.

Om det underlättar för din del går det givetvis bra att återlämna ditt ångrade köp i vår butik, istället för att skicka den till oss.

Observera att företag inte har ångerrätt.

Garanti

Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss, vilket vanligtvis innebär minst 1 års garanti. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Alla våra produkter har minst ett års garanti om produkten ej skadats av handhavandefel. Handlar du som privatperson har du som ursprungskund rätt att reklamera din produkt inom 3 år från den dagen du mottog den. Näringsidkare har ej rätt att åberopa reklamation efter garantitiden. 

Om den aktuella produkten fortfarande har garanti kan du besöka vår butik eller kontakta kundtjänst för att upprätta ett serviceärende. Beroende på vad för produkt det gäller kommer vi byta ut den eller skicka produkten vidare till en auktoriserad serviceverkstad för bedömning och eventuell åtgärd. Har du inte möjlighet att besöka vår butik rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst. 

Tänk på att ett funktionsfel skall reklameras inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel.

Observera att en felsökningsavgift kan komma att debiteras om 1) Produkten konstateras som felfri, 2) kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund, 3) felet faller utanför garantin på grund av handhavandefel eller annan felaktig hantering. Om produkten undersökts av en auktoriserad verkstad som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (till exempel på grund av yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras - kan avgiften bli betydligt högre.

Om du upplever problem med någon av våra produkter är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst via info@sgatrading.se eller ringa 08 - 29 30 00.

Reklamationsrätt

(Gäller ej företag) För produkter utanför presumtionstiden (6 månader) men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. Vi kan dock hjälpa dig att skicka in produkten till en auktoriserad verkstad för bedömning i denna fråga. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ. Att lämna in produkten i vår butik är fortfarande kostnadsfritt. 

Skada utanför garantitid

För skadade produkter där felet inte är ursprungligt och du önskar ett kostnadsförslag för till exempel försäkringsärenden eller förslitningsskador kan vi hjälpa till att skicka produkten till en verkstad som gör en skadebedömning och lämnar ett kostnadsförslag. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ samt att SGA Trading inte ansvarar för hur lång hanteringstiden hos verkstaden är. Att lämna in produkten i vår butik är fortfarande kostnadsfritt. 

SGA Trading testar alla inlämnade produkter och gör en initial bedömning om vidare åtgärd.

Observera att en felsökningsavgift kan komma att debiteras om 1) Produkten konstateras som felfri, 2) kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund, 3) felet faller utanför garantin på grund av handhavandefel eller annan felaktig hantering. Om produkten undersökts av en auktoriserad verkstad som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (till exempel på grund av yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras - kan avgiften bli betydligt högre.

Vid eventuell tvist följer SGA Trading ARN:s rekommendationer.

Personuppgifter

SGA Trading AB är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter kommer att behandlas i syfte att upprätthålla kundrelationen och inte för marknadsföringsändamål av annat företag än SGA Trading AB. Du kan begära att personuppgifter rättas, tas bort eller anmäla om du inte vill att uppgifter ska användas för direktmarknadsföring från SGA Trading AB.

Fel och korrigering av publicerat material

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, produkttexter och bilder som tryckts eller skrivits felaktigt på webbplatsen. Vi reserverar oss för prisjusteringar (exempelvis förändrade priser från våra leverantörer och valutaförändringar), lagerförändringar och eventuellt tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren eller i hårdvara såsom nätverk och servrar.

Kataloger, trycksaker och erbjudanden

Du som beställt varor från SGA Trading AB, eller på annat sätt tackat ja till erbjudanden från oss, får automatiskt våra kataloger, trycksaker och erbjudanden. Om du inte önskar katalog, trycksak eller erbjudande från oss vänligen kontakta info@sgatrading.se eller ring 08 - 29 30 00.

Frågor och svar gällande våra ordervillkor

Har du frågor gällande våra ordervillkor är du alltid välkommen att kontakta vårt kontor vardagar mellan kl. 07.00-17.00 på telefon 08 - 29 30 00 eller dygnet runt via e-post, info@sgatrading.se. Vi försöker svara på e-post inom 24 timmar vardagar.

Leasing

Release Finans

Maskiner och utrustning för större belopp går ofta att leasa i samarbete med Release Finans.

 

Kontakta oss för mer information!

< <